Revíry - destinaceAmerikaAljaškaMulchatnaReportážeKrátké zprávy od řeky Mulchatna

Aljaška - Mulchatna - Reportáže

Krátké zprávy od řeky Mulchatna 15.7.2023

Mulchatna 1.-12.7.2023

losos cavyca - king salmon Američané slaví 4. července Den nezávislosti a my máme na poledne objednaný let malým letadlem z Anchorage k jezeru Iliamna a dál hydroplánem na řeku Muchatna, kde by v následujících dnech měl vrcholit tah kingů, tedy lososů čavyča. Jenže s kingy je to na celé planetě dost nahnuté – jejich stavy posledních dvacet let vytrvale klesají, navzdory přísnějším pravidlům lovu, ochraně trdlišť a zásadním omezením komerčního lovu na moři. Mulchatna patří do povodí řeky Nushagak, která ústí do Bristol Bay. Patří k těm nemálo řekám, kam stále táhnou desítky tisíc kingů ročně a šance na úlovek jsou zde stále dobré, jak jsme si mohli vyzkoušet v posledních letech. Ale bude i první „pokovidová“ výprava za kingy úspěšná? Informace o počtu táhnoucích lososů nebyly před naším odletem nijak příznivé.

treska ulovena na mori behem vyletu z Homeru1.7. přilétáme na Aljašku ve 14.30 hodin. Fronta na kontrole pasů, až v 16.00 jsme venku z odbavovacího prostoru. V 16.30 máme auta, kupujeme povolenky a v 18.00 vyrážíme z Anchorage.
Zastávky na kafe, čůrání apod. a ve 23.00 jsme v Homeru, kde spíme v pensionu s výhledem na Kachemak Bay.

2.7.
Pavel K., Petr P. a Zdeněk jedou muškařit. Ale dvě ze tří menších řek na poloostrově Kenai jsou zavřené výjimečně až do 15.7. Z důvodu slabého tahu lososů. Proto končíme na Ninilchíku. Za 3-4 hodiny muškaření jsme vydolovali 1x jack (nedospělý king) 45 cm, 3x siven malma-Dolly Varden 15-20 cm a 1x záběr lososa čavyča-king. U místních rybářů jsme za celý den viděli dva ulovené kingy 70-90 cm.
Odpoledne chytáme asi 2 h na Starishki creek. Jdeme pěšky od silnice-cesty (auto jsme nechali u mostu) po proudu až k ústí do moře. Hodně zarostlé, ale hezké chytání. Chtělo by to prut 4-ku nebo 5-ku. Občas duhák (asi až 40-50 cm) a Pavel chytil 2x jacka 45 cm. Došli jsme na pláž, pak 15 minut po pláži a pak 20 minut po cestě nahoru na útes a zpět k autu.
losos cavyca-king uloveny na trollingIvo, Pavel A., Saša a Václav chytali na moři (kombinovaný výlet lososi+halibuti), chytli asi 12 halibutů do 70 cm, pár tresek kolem 80-90 cm, 1x lososa čavyča-king a 9 lososů kisuč .
Usínám už za volantem cestou z řeky, jdem spát v cca 18.00 a spíme až do 4.30, kdy vstáváme na ryby.

3.7.
Pavel K., Petr P. a Zdeněk jedou muškařit na Ninilchik. Chytáme mezi 7.00-13.00. Vydolovali jsme 1x jack 45 cm, 1x siven Dolly Varden 15 cm, vranku 10 cm a měli jsme každý 1-2x záběr lososa čavyča-king. Ale vždy to byl jen záběr, párkrát převalení na hladině a útěk ryby. Místní rybáři, kteří chytali na jikry měli (jak jsme viděli) chyceného 1-2 kingy, ale většina neměla nic. Ti ulovení kingové byli hezky stříbrní, všichni 70-95 cm.
Pavel A., Saša a Václav chytali na moři (kombinovaný výlet lososi+halibuti), chytli asi 10 halibutů do 70 cm a jednoho metrového, pár tresek kolem 80-90 cm, 1x okouníka rock-fish, 3 lososy čavyča 80-90 cm a 9 lososů kisuč .

4.7.
Američané dnes slaví Den nezávislosti a my máme na poledne objednaný let malým letadlem z Anchorage k jezeru Iliamna a dál hydroplánem na řeku Muchatna, kde by v následujících dnech měl vrcholit tah kingů, tedy lososů čavyča. Jenže s kingy je to na celé planetě dost nahnuté – jejich stavy posledních dvacet let vytrvale klesají, navzdory přísnějším pravidlům lovu, ochraně trdlišť a zásadním omezením komerčního lovu na moři.
losos cavyca - king salmonMulchatna patří do povodí řeky Nushagak, která ústí do Bristol Bay. Patří k těm nemálo řekám, kam stále táhnou desítky tisíc kingů ročně a šance na úlovek jsou zde stále dobré, jak jsme si mohli vyzkoušet v posledních letech. Nicméně i zde je znát globální pokles četnosti lososů čavyča a statistiky táhnoucích ryb, které každý den zaznamenává sčítací zařízení, hovoří jasně: v pětiletých cyklech tahu lososů čavyča je pokles počtu táhnoucích jedinců zhruba na 50%!
Roční úhrny počtu táhnoucích kingů do povodí řeky Nushagak jsou tyto:
2012: 110.000 kusů
2020: 43.000 kusů
2021: 55.000 kusů
2022: 44.000 kusů
A v letošním roce 2023 zatím vytáhlo do řeky Nushagak 30.000 kusů lososů čavyča, tedy nejméně za celou dobu, kdy je četnost táhnoucích ryb sledována. Navíc tah už je skoro u konce a tak o moc víc kingů se na pouť k trdlištím asi už letos nevydá.
S vědomím nejslabšího tahu za dobu sledování i neradostného trendu kontinuálního poklesu populace kingů vstáváme časně ráno v pensionu na poloostrově Kenai a jedeme do Anchorage. Cestou kolem slavných lososích řek Kasilof a Kenai, kde se dříve úlovky kingů počítaly denně na stovky nebo tisíce a dnes se jedná spíše o jednotky nebo desítky kusů, pokud lov kingů není úplně zakázán, mám dost času přemýšlet o tom, jak úspěšné bude naše rybaření na řece Mulchatna, kam máme na mířeno. Ulovíme každý denně několik kingů a k tomu pár lososů keta, nerka a duháků, jako to bylo v dobách „před covidem“ nebo budeme bojovat o každou rybu? Zítra už asi budeme znát odpověď.
v malem letadle z Anchorage do IliamnaZatím jsme rádi, že nízká oblačnost ani silný vítr nebrání malým letadlům v provozu.
Krátce po desáté dopoledne vracíme v půjčovně pronajatá auta, o hodinu později už jsme zaregistrování k letu pronajatým aerotaxi a v poledne naši sedmičlennou skupinu vrtulové letadélko převáží přes Cookovu zátoku a dál mezi vulkány Redoubt a Iliamna až k jezeru Iliamna. Na letišti už nás čeká pilot hydroplánu, který se snaží neztratit ani minutu a dostat nás na řeku co nejdříve. od jezera Iliamna se na reku Mulchatna da cestovat hydroplanemOdpoledne se nárazový vítr má změnit ve vichřici a náš let by nemusel být právě příjemný. I tak to s námi několikrát pěkně houpne, než plováky letadla bezpečně dosednou na hladinu řeky, kde nás čeká několik motorových lodí s našimi průvodci. Pak rychlý oběd, sestavení udic, převlečení do rybářského a před čtvrtou odpoledne už brodíme na lovištích v očekávání „jak budou brát“.
A o tom, jak ryby braly a jaké ryby a na co se nám dařilo lovit, už vypovídá následující statistika úlovků, které jsem každý večer zapisoval:

losos cavyca - king salmon4.7.2023
Silný vítr 9-11 m/s, chvílemi drobně prší, zataženo. Chytáme jen mezi 16.00-18.00 hodin.
V rybářském táboře jsme úplně sami, další hosté přijedou až za dva dny.
Saša-přívlač: 8x losos čavyča-king 70-90 cm
Ivo-přívlač: 7x losos čavyča-king 70-88 cm, 1x duhák 45 cm
Václav-přívlač: nechytal, připravoval se na zítřek
Pavel K-muška: 1x losos keta-chum 77 cm
Peťa-muška: 1x losos keta-chum 84 cm, 1x duhák 42 cm
Pavel A-muška: 3x losos keta-chum 65-78 cm, 1x losos nerka 60 cm
Zdeněk-muška: 1x utržený king

v kotvisti lodi5.7.2023
Silný vítr, v poryvech spíše vichřice 10-15 m/s, zataženo. Teplota 8-14°C. Je takový vichr, že ani neprší, ale také se chvílemi s mušákem skoro nedá nahodit a nárazy větru do prutu jsou takové, že člověk neví, co je záběr a co je vítr… Chytáme ráno mezi 8.00-12.00 hodin, pak si dáváme přes poledne pauzu na oběd a hřejeme se u kamen v jídelním stanu, jehož dřevěná konstrukce v poryvech větru vytrvalé sténá... Zjišťujeme, že kuchař zapomněl objednat normální čaj a má tady jen pár balíčků bylinkových směsí a pak samozřejmě mizerné kafe. Ale v tom větru a zimě jsme rádi i za to kafe.
Odpoledne chytáme mezi 14.00-17.00 hodin.
zdolavani lososa ketaNa smrku u řeky jsme viděli sedět dvě mláďata velké sovy, asi puštíka, nad řekou létají orli bělohlaví a orlovci říční. No, dnes jim v tom vichru létání moc nešlo. I rackové spíše posedávali na stromech nebo chodili pěšky po břehu a jen neochotně se zvedli a uhnuli, když jsme přijeli s lodí.
Saša-přívlač: 6x losos čavyča-king 70-85 cm, 6x jack (nedospělý king kolem 40 cm), 2x losos keta-chum 65-70 cm.
Ivo-přívlač: 7x losos čavyča-king 65-80 cm, 6x jack, 1x losos keta-chum 70 cm, 3x duhák 25-30 cm
Václav-přívlač: 7x losos čavyča-king 60-70 cm, 10x jack, 1x duhák 50 cm
losos keta - chum salmonPavel K-muška: 1x losos nerka-podseklý 60 cm, 1x duhák 40 cm
Peťa-muška: 3x losos čavyča-king 45-75 cm, 6x losos nerka-sockeye 50-60 cm (většina nerek podseklá), 7x losos keta-chum 60-85 cm
Pavel A-muška: 4x jack (nedospělý king délky 40-50 cm), 8x losos nerka 50-65 cm (polovina nerek podseklá), 6x losos keta-chum 60-75 cm, 2x duhák 35 a 40 cm, 2x lipan 32 a 41 cm.
Zdeněk-muška: 3x losos nerka-sockeye 50-60 cm (z toho dvě podseklé), 1x losos keta 60 cm a 1x spadnul pěkný king.

vitr nam povalil kadibudku6.7.2023
V noci nám poryv větru porazil jednu ze dvou kadibudek. Dopoledne stále silný vítr, v poryvech až 15 m/s, zataženo, ale odpoledne se vítr uklidňuje, večer bezvětří. Odpoledne chvílemi mží. Teplota 6-12°C.
Chytáme ráno mezi 8.00-12.00 hodin, pak polední pauza na oběd v jídelním stanu, jehož dřevěná konstrukce zatím drží. Odpoledne chytáme mezi 14.00-17.00 hodin.
Když se odpoledne utišil vítr, vyletěli komáři. Do té doby jsme o nich nevěděli.
Viděli jsme rodinku tří vyder a pak samozřejmě orly bělohlavé, orlovce, racky… Každé odpoledne a večer se v proudu před kempem a pod kempem líhnou jepice a nalétávají na ně hejna racků a rybáků.
Od našeho příletu je stav vody zhruba na normálu, tedy cca 10-20 cm pod spodní schod v kotvišti lodí. Večer přiletěla skupina 12 Američanů (4 rybářky a 8 rybářů). Mezi nimi je i Mat – chlapík 76 let, se kterým jsme zde rybařili v roce 2015.
losos nerka - sockeye salmonSaša-přívlač: 5x losos čavyča-king 70-90 cm, 2x losos keta-chum 70-75 cm, 1x losos nerka-sockeye 50 cm.
Ivo-přívlač: 10x losos čavyča-king 60-78 cm, 4x jack, 1x losos keta-chum 65 cm, 2x duhák 30-40 cm, 2x lipan 25 a 40 cm
Václav-přívlač: 3x losos čavyča-king 60-70 cm, 1x jack, 1x losos keta-chum 60 cm, 1x duhák 30 cm, 1x parma
Pavel K-muška: 2x jack (nedospělý king cca 0 cm), 15x losos keta-chum 55-75cm, 5x losos nerka 50-60 cm-nerky podseklé, 1x duhák 40 cm, 1x lipan 30 cm
Peťa-muška: 2x losos čavyča-king 70 cm, 5x losos nerka-sockeye 50-60 cm (většina nerek podseklá)
Pavel A-muška: 2x losos čavyča-king 65 cm, 4x jack (nedospělý king délky 40-50 cm), 7x losos nerka 50-65 cm (polovina nerek podseklá), 8x losos keta-chum 60-65 cm
Zdeněk-muška: 1x losos čavyča-king 77 cm (čerstvý-stříbrný), 1x losos keta 65 cm a 1x duhák 45 cm.

prilet hydriplanem na reku Mulchatna
pohled na reku Mulchatna z rybarskeho tabora
odpoledne v tabore na rece Mulchatna
vecere v jidelnim stanu
losi trofej z reky Mulchatna
los na brehu reky Mulchatna
orel belohlavy pozorujici rybare

pohled na reku Mulchatna z rybarskeho tabora7.7.2023, pátek
Bezvětří, polojasno, přeháňky. Teplota 8-15°C. Když člověk vyleze na břeh, jsou všude komáři. Zatím jsem nepoužil repelent, protože při brodění nejsou. Ale když si člověk zajde na břeh na záchod, je to komáří peklo.
Chytáme 8.00-12.00 a pak mezi 14.00-17.00 hodin.
Ráno jsme viděli plavat a brodit přes řeku mladého losa a přes den pak orly bělohlavé, orlovce. Na břehu jsou na několika místech řeky vidět čerstvé stopy vlka a medvěda a všude spousty losích stop.
losos cavyca - king salmon uloveny na muskuSaša-přívlač: 3x losos čavyča-king 65-80 cm, 3x jack (nedospělý king kolem 40 cm), 3x losos keta-chum 65-70 cm, 9x losos nerka 50-60 cm (nerky podseklé) a 1x duhák 35 cm.
Ivo-přívlač: 5x losos čavyča-king 65-70 cm, 5x jack, 1x losos keta-chum 60 cm, 4x losos nerka 50-55 cm, 1x duhák 40 cm, 1x lipan 30 cm
Václav-přívlač: 2x losos čavyča-king 65-70 cm, 2x jack, 1x losos keta-chum 55 cm, 2x duhák 30-40 cm
Pavel K-muška: 1x losos čavyča-king 65 cm, 1x jack, 1x losos keta 60 cm, 1x duhák 30 cm, 2x lipan 30-35 cm
losos nerka - sockeye salmonPeťa-muška: 2x losos čavyča-king 65 cm, 2x jack, 2x losos keta 60 cm, 2x losos nerka-sockeye 50-60 cm (většina nerek podseklá), 1x lipan 30 cm
Pavel A-muška: 1x jack, 6x losos nerka 50-60 cm (polovina nerek podseklá), 10x losos keta-chum 55-70 cm, 1x lipan 30 cm.
Zdeněk-muška: 2x losos nerka-sockeye 60 cm (obě za hubu), 2x losos keta 60 a 65 cm a 3x lipan 30-35 cm.

reka Koktuli, lov lososu cavyca na musku8.7.2023, sobota
Zataženo, odpoledne mírný vítr a chvílemi polojasno. Teplota 6-14°C.
Naše skupina čtyř muškařů jela s průvodcem Jeffem s jetboatem asi 10 km proti proudu řeky Koktuli až nad kopce, kde loni přes léto po bouřce asi týden hořelo a shořely zde všechny lesy na suchých místech (na kopcích). Chytali jsme i nad sesutými svahy, kde jsme při minulé výpravě za výrazně nižšího stavu vody chytali kingy. Tentokrát jsme zde žádného nechytili a ani neviděli. Jediného kinga chytil Peťa na Koktuli až na dolním úseku pod ostrůvkem.
Viděli jsme bobra, množství stop od medvědů a losů, několik orlů bělohlavých a orlovců. losos cavyca - king salmon uloveny na muskuJednoho orla bělohlavého jsme si hezky prohlédli z blízka.
Saša-přívlač: 2x losos čavyča-king 70 a 80 cm, 4x jack (nedospělý king kolem 40 cm), 1x losos keta-chum 65 cm, 1x losos nerka 50 cm, 1x duhák 20 cm.
Ivo-přívlač: 11x losos čavyča-king 70-90 cm, 5x jack, 1x duhák 25 cm, 2x lipan 40-45 cm
Václav-přívlač: 3x jack, 2x losos keta 60 cm, 1x duhák 30 cm
Pavel K-muška: 1x losos nerka-podseklý 60 cm, 1x duhák 40 cm
Peťa-muška: 1x losos čavyča-king 65 cm
Pavel A-muška: 2x losos nerka 50-65 cm, 2x duhák 35 a 30 cm
Zdeněk-muška: 1x duhák 30 cm a na rukách se mu objevila vyrážka asi alergie na slunce-vodu-komáry.

cesta jetboatem za vetru a deste neni vzdy prijemna9.7.2023, neděle
Větrno, v poryvech až 10 m/s, zataženo. Teplota 8-12°C. Voda v řece stoupla o 10 cm a už je skoro ke spodnímu schodu v kotvišti lodí.
Naše čtveřice muškařů jsme jeli s jetboatem pod vedením guida Jacka asi 45 minut proti proudu řeky Mulchatna až k „Rainbow hole“ – jámě s tišinou nad skalami s balvany (tam byly nerky, kety a duháci) a hned pod tím z ostrůvku kingové. Pak jsme prochytávali proudné štěrkové prohlubně na asi čtyřech místech. Kingové se ukazovali prakticky na všech místech.
Viděli jsme čerstvé stopy losa, medvěda a vlka.
losos cavyca - king salmon uloveny na muskuSaša-přívlač: 2x losos čavyča-king 70 cm, 3x jack (nedospělý king kolem 40 cm), 2x losos keta-chum 65 cm, 12x losos nerka 50-60 cm (nerky podseklé), 1x duhák 25 cm a 1x lipan 30 cm.
Ivo-přívlač: 3x losos čavyča-king 75-80 cm, 5x jack, 1x losos keta-chum 75 cm, 6x losos nerka 50-60 cm
Václav-přívlač: 1x losos keta 60 cm, 2x duhák 30 cm, 1x lipan 25 cm
Pavel K-muška: 1x losos čavyča-king 66 cm, 1x jack, 1x losos keta 60 cm, 2x lipan 30 cm. Na závěr rybaření mu ujely nohy a pár metrů si zaplaval-nabral plné broďáky vody.
Peťa-muška: 1x lipan 45 cm
Pavel A-muška: 1x losos čavyča-king 65 cm, 1x losos keta-chum 60 cm, 3x duhák 35-40 cm, 3x lipan 30-35 cm. Na závěr rybaření si nabral do broďáků, když zachraňoval Pavla K.
Zdeněk-muška: 1x losos čavyča-king 64 cm, 1x jack, 1x losos keta 60 cm.

lipan z reky Mulchatna10.7.2023, pondělí
Zataženo, mírný vítr do 5 m/s, teplota 8-14°C.
Saša-přívlač: 3x losos čavyča-king 60-75 cm, 5x jack (nedospělý king kolem 40 cm), 8x losos nerka 50-60 cm (nerky podseklé).
Ivo-přívlač: 11x losos čavyča-king 60-75 cm, 5x jack, 3x losos nerka, 2x losos keta, 3x lipan 25-30 cm
Václav-přívlač: 6x losos čavyča-king 60-70 cm, 1x losos nerka, 1x losos keta-chum.
Pavel K-muška: 1x losos čavyča-king 83 cm, 1x jack, 3x lipan 30-35 cm, 1x duhák 40 cm
Peťa-muška: 1x lipan 35 cm a 1x duhák 30 cm
Pavel A-muška: 2x losos čavyča-king 65 a 80 cm, 3x jack (nedospělý king délky 40-50 cm), 2x losos nerka 50-55 cm, 7x losos keta-chum 60-75 cm, 3x duhák 35, 35 a 60 cm, 1x lipan 38 cm.
Zdeněk-muška: 3x losos keta 60-78 cm a 1x lipan 40 cm.

reka Mulchatna - lov kingu pod SwissMiss11.7.2023, úterý
Oblačno až polojasno, mírný vánek, teplota 10-16°C. V podvečer se udělalo krásně slunečno a teplo. Část hostů seděla s kuchařem dlouho u ohně, což vyústilo v kuchařovu pracovní neschopnost následujícího rána.
Ke komárům se dnes u vody objevily i muchničky. Sice nekoušou, ale jsou protivný. Dá se to vydržet i bez repelentu, ale většina z nás si při chytání nechává kapuci, aby mu muchničky nelezly za krk, do uší a po obličeji. Dnes se nám komáři prvně objevili i ve stanu, tak jsme zapálili zelenou spirálu a za 5 minut bylo po nich.
duhak 58 cm z Rainbow holeViděli jsme bobra, orly bělohlavé, orlovce, ostříže nebo dřemlíka a samozřejmě racky a rybáky… Někdo z vláčkařů dnes viděl i losici s teletem.
Voda zas o trochu stoupla a je už nad první spodní schod v kotvišti lodí.
Vláčkaři dnes jeli proti proudu Mulchatny s jetboatem s Jackem až nad Rainbow hole (k lovecké chatě) a na několika místech skvěle zachytali kingy a duháky. Vše chytali na jikry. Když zkoušeli vláčet rotačky, chytli jen pár menších duháků. Muškaři dnes zůstali v okolí kempu a chytali SwissMiss, Chicago a Old Man Creek. Prakticky na všech místech dnes byli aktivní kingové.
Mat dnes se svým kolegou chytal už od 7.00 ráno proti proudu a ve dvou měli 33 kingů od 60 do 102 cm.
losos keta - chum salmon uloveny na muskuSaša-přívlač: 16x losos čavyča-king 60-84 cm, 2x jack (nedospělý king kolem 40 cm), 1x losos nerka-sockeye 55 cm a 11x duhák 20-58 cm.
Ivo-přívlač: 14x losos čavyča-king 65-86 cm, 9x jack, 13x duhák 25-52 cm
Václav-přívlač: dnes nechytal a léčil si bolavá záda
Pavel K-muška: 2x losos čavyča-king 60 a 82 cm, 1x jack, 3x losos nerka 55-62 cm, 5x losos keta-chum 60-75 cm.
Peťa-muška: 5x losos čavyča-king 60-70 cm, 1x losos keta-chum 70 cm a 1x duhák 35 cm
Pavel A-muška: 7x losos čavyča-king 60-78 cm, 1x jack (nedospělý king), 1x losos nerka 60 cm, 2x losos keta-chum 60 a 65 cm.
Zdeněk-muška: 1x losos nerka-sockeye 62 cm, 3x losos keta 60-76 cm a 1x spadnul pěkný king.

hydroplan, priprava k odletu z rekyMulchatna12.7.2023, středa
Protože se dnes v táboře střídají skupiny rybářů a my letíme z tábora prvním letadlem, tak dnes už na ryby nejdeme. Snídáme v 7.30, v 9.00 balíme a v 10.00 jedeme k místu, kde už čeká jeden hydroplán a za půl hodiny přiletí další a pak zas další. V poledne jsme v Iliamna a po vyhlídkovém letu nad jezerem, ledovci a vulkánem Iliamna, přes Cook Inlet, kolem ústí řeky Kenai, přes mokřady a jezera poloostrova Kenai přistáváme ve 14.30 v Anchorage. V 16.00 předáváme ryby k zamražení a vyuzení v udírně a před pátou jsme v hotelu.

reka Mulchatna, priprava k odletu hydroplanem
jezero Iliamna pri letu do Anchorage
sopka Iliamna a okolni hory s ledovci
reka pod ledovcem

pruvodce Jeff, Sasa a jeden z nejvetsich kingu nasi vypravyNaše úlovky lososů v červenci 2023 nakonec spíše předčily očekávání. Alespoň, co se počtu lovených lososů týče. Navzdory globálnímu úbytku lososů čavyča se v řece Mulchatna dá i při mírně nepříznivém stavu vody a dost mizerném počasí ulovit za den na přívlač i přes 10 kingů na osobu a na mušku 1-3 kingové. A k tomu docela početní lososi keta-chum, kteří si v bojovnosti s kingy nijak nezadají. Lososů nerka se dá za den „ulovit“ hodně, ale jen při muškaření se nám je dařilo občas ulovit regulérně „za hubu“, vláčkaři je prakticky jen podsekávali, ale dovedli by být velmi efektivní, kdyby chtěli.
jack - nedospely losos cavyca delky do 50 cmV počtu lovených lososů čavyča tedy zatím problém není. Když však porovnáme velikost lovených kingů v roce 2023 a v roce 2015, kdy byli na řece stejní rybáři, resp. rybáři podobných kvalit, kteří věnovali rybaření přibližně stejné úsilí, tak je markantní rozdíl ve velikosti lovených kingů. Zatímco v roce 2015 byl jen vzácně uloven nějaký ten jack, letos vláčkaři lovili jacky a kingy téměř 1:1 a velikost kingů byla rozhodně menší než dříve. V roce 2015 vláčkaři každý den ulovili nějakého kinga nad 100 cm a největší měřil 117 cm, zatímco letos měli největší kingové jen mírně nad 90 cm. Stejně na tom byli i muškaři a při srovnání délek lovených lososů čavyča je zřejmě, že průměrná délka uloveného kinga byla letos o 15-20 cm nižší než v roce 2015. A to je sakra velký rozdíl. Zda je to nějaký trend nebo se jednalo jen o letošní výkyv, to ukáže až budoucnost.
Taky se letos vláčkaři věnovali spíše plavačce než přívlači: skoro všechny ryby nachytali na jikry v síťce nastražené na jednoháčku, nad tím 3 olůvka a cca 2 metry nad tím splávek – nahazovali sestavu proti proudu a nechali drnkat olůvka o dno. Zatímco dříve lovili většinu kingů na rotačky, případně rotačky s pár kuličkami, letos na rotačky chytli jen pár duháků a pak už na ně ani nezkoušeli chytat.
losos nerka - sockeye salmonMuškaři chytali skoro vše na 8-ky, 9-ky a 10-ky pruty, plovoucí šňůry, návazce z 0,35-0,4 mm vlasce délky 2,5-3 m a zatížené mušky (jigstreamery). Jako nejefektivnější se nám jevily oranžovočerné jigstreamery délky 4-5 cm s hlavičkou 3-6 g. Ale dobře fungovaly i jigstreamery fluo-zelené a oranžovožluté nebo modrooranžové. Podle všeho asi na barvě zase tak moc nezáleželo, ale bylo důležité dostat mouchu co nejblíže ke kingovi rychlostí proudu (nestrímrovat, ale prezentovat mušku jako nymfu).
V kempu Mulchatna se toho za posledních 10 let moc nezměnilo, jen kuchař byl letos horší než Aaron, který předloni s kuchařinou seknul a věnuje se obchodu s rybami. Průvodci – to je jako všude a vždy – někteří jsou velmi šikovní, někteří stojí za houby a jsou to vlastně jen řidiči lodí. No a spropitné už také není 10%, ale spíše 15%, takže při pobytu na Mulchatně a v Anchorage si k ceně rybář musí připravit ještě cca 900 USD na tip, což mi přijde dost, ale zájem o tuhle řeku v dobré sezóně je takový, že si to majitelé kempu mohou dovolit a běžný americký host jim to ochotně dá. To je holt život, peníze budou a my nebudem. Celkově mi přijde, že úroveň poskytovaných služeb na Aljašce (hotely, restaurace, taxíky, rybářské kempy, výlety) má klesající tendenci při rostoucích cenách a rostoucí úrovni spropitného. Ale pořád je Aljaška krásná, parádní ryby se zde nachytat dají a díky péči státu o loviště ryb tady ještě dlouho budou na rybáře čekat krásné úlovky.

V Anchorage 14.7. zapsal Zdeněk

losos cavyca - king salmon uloveny na musku, stribrna, cerstve natazena ryba
temer metrovy losos cavyca-king uloveny na privlac-jikry
losos cavyca-king salmon 97 cm uloveny na privlac-jikry
losos cavyca-king salmon
losos cavyca delky uloveny na musku - oranzovozluty jigstreamer
losos cavyca - king salmon uloveny na musku